
 

Viacom likely to avoid damage from woes at CBS

Geraldine Fabrikant NYT 
Wednesday, September 22, 2004

As CBS News faces one of the worst public embarrassments in its history, experts
say that the damage to the network's news division could be significant - and costly.

But the U.S. television network's parent company, Viacom, is not expected to suffer
much of a blow from the scandal over the National Guard documents that CBS News
now concedes cannot be authenticated. Viacom, which grew out of a small chain of
movie theaters that Sumner Redstone,  its chairman, acquired from his father in the
1950s, stretches far beyond CBS, and the fate of its other businesses is not closely
tied to the reputation of its news operation.

Viacom now owns a stable of cable networks, including MTV, Nickelodeon and
Showtime. The company also runs the Paramount Pictures movie studio;  Simon and
Schuster, the book publisher; and Infinity Broadcasting, the nation's second-largest
chain of radio stations behind Clear Channel Communications. It has a controlling
stake in Blockbuster Video, which it is planning to spin off soon.

The television division accounted for $1.2 billion in profit, or one-third of Viacom's
$3.6 billion operating income last year, but most of that profit came from the local TV
stations it owns and from advertising generated by its prime-time entertainment and
other programs.

The national news division, whose evening news program remains stuck in third place
in the ratings behind NBC and ABC, generated no more than $100 million to $300
million in operating profit, according to one person close to the company.

Redstone,  in a telephone interview on Tuesday evening, acknowledged that he was
concerned about recent developments. He said that neither he nor other top Viacom
executives involved themselves in decisions inside CBS News.

But he added that he had been monitoring the situation while traveling to Hong Kong,
and that he had been in frequent contact with Leslie Moonves, the chairman and
chief executive of CBS Television and co-president of Viacom. Asked whether CBS
will suffer any long-term damage from the fiasco, Redstone replied:  "I don't  think it
could negatively impact the brand."

Redstone owns more than 200 million shares of Viacom stock, worth about $6.7
billion, and has options on another 10 million shares.  According to company
documents, he filed for the right to acquire up to a million of his options and sold
341,500 shares last week for a profit of $6.8 million. The sale, officials said, was for
estate tax purposes and was not related to the troubles at CBS News.

While the company should emerge largely unscathed, CBS News may suffer its
biggest black eye, critics contend, from not admitting the error faster.

"CBS needed to do that absolutely and immediately, and two weeks was too long a
period to go," said Robert Passikoff, president of Brand Keys, brand and customer
loyalty research consultants.

"Once there has been an error, a company has to take steps to reinforce and protect
the strength of the brand. Then people will be forgiving. What the public wants is
contrition and closure."

 

Marilyn Davis
"CBS needed to do that absolutely and immediately, and two weeks was too long a
period to go," said Robert Passikoff, president of Brand Keys, brand and customer
loyalty research consultants.

Marilyn Davis
"Once there has been an error, a company has to take steps to reinforce and protect
the strength of the brand. Then people will be forgiving. What the public wants is
contrition and closure."



CBS News is the latest media organization to face a credibility crisis in recent years.

The New York Times and USA Today, which is owned by Gannett,  have publicly
acknowledged that one of their reporters fabricated a number of articles published by
the newspapers.  The Tribune Company and Belo recently admitted that executives
exaggerated circulation figures at newspapers.

A different form of scandal has swirled around Martha Stewart, the founder of Martha
Stewart Living Omnimedia, whose conviction for lying to government investigators
about a stock trade has badly damaged the value of her company's stock.

In coming to terms with those scandals, the companies that fared best with
consumers and advertisers were fast to face their problems and establish safeguards.

"For CBS this is a body blow, but these brands are resilient," said Alex Jones,
director of the Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy at
Harvard University.

Like Martha Stewart Living and its founder, the biggest challenge facing CBS News is
that it is so closely identified with Dan Rather, its prime-time anchor. What damaged
Stewart's company, experts said, was in part her continued insistence that she did
nothing wrong. By contrast,  Rather, perhaps belatedly, has now acknowledged he
made a mistake.

For Viacom, the controversy has had little direct impact on the company's stock,
which has tumbled, largely because of a weak advertising market,  from $43.98 at the
beginning of the year to close at $33.64 a share on Tuesday.

Image scandals tend to affect a company's value in the market less than problems
that raise questions about its basic business operations.

Passikoff said that his study of how consumers trust  various media businesses
showed that The New York Times rated a high 118 in October 2002. It fell to 108 in
June 2003, a month after the Blair affair became public, but bounced back to 119 at
the end of March.

By contrast,  at Tribune, where executives inflated circulation at Newsday and Hoy,
the Spanish-language daily, the publishers of both papers resigned within a month
after the inflated numbers were revealed. Tribune stock is down nearly 20 percent
this year, a larger decline than any of its peer group. "It had direct revenue and profit
consequences and hurt the stock," said Ed Atorino, who follows newspaper
companies for Fulcrum Global Partners.

The New York Times 

 Copyright © 2004 The International Herald Tribune | www.iht.com

Marilyn Davis
Passikoff said that his study of how consumers trust various media businesses
showed that The New York Times rated a high 118 in October 2002. It fell to 108 in
June 2003, a month after the Blair affair became public, but bounced back to 119 at
the end of March.


