Ehe New Vork Times Business Sell your car today
NYTimes: Home - Site Index - Archive - Help Welcome, steinlen - Member Center - Log Out
N _— | Go .
_Go to a Section + Go Quotes: Go Site Search: S spunmﬁ:&a'ﬂ: : .Sk]ﬂﬂf.

NYTimes.com > Business > Media & Advertising

CBS Storm Washes Over Viacom

By GERALDINE FABRIKANT
Published: September 22, 2004

A s CBS News faces one of the worst public embarrassments in its history, experts
say that the damage to the network's news division could be significant - and
costly.

But CBS's parent company, Viacom, is not expected to suffer much of a blow from
the scandal over the National Guard documents that CBS News now concedes cannot Robert Millard/ZUMA Press
be authenticated. Viacom, which grew out of a small chain of movie theaters that Sumner Redstone, chairman of
Sumner M. Redstone, its chairman, acquired from his father in the 1950's, stretches far ~Viacom, with Leslie Moonves,

beyond CBS, and the fate of its other businesses is not closely tied to the reputation of chairman and chief executive of
. . CBS Television and co-president
its news operation.

of Viacom.

Viacom owns cable networks,
including MTV, Nickelodeon and
Showtime. The company also operates
the Paramount Pictures movie studio;
Simon & Schuster, the book publisher;
and Infinity Broadcasting, the nation's
second-largest chain of radio stations wenas oms T Bk BEES
behind Clear Channel SPOMSORED BY [N SELECT CITIES OCT. 1
Communications. It has a controlling

stake in Blockbuster Video, which it is

ARTICLE TOOLS
E-Mail This Article
Printer-Friendly Format

Most E-Mailed Articles

& & [E

Reprints & Permissions

planning to spin off soon. MULTIMEDIA
a Chart: The
The television division accounted for Retworks Through
$1.2 billion in profit, or one-third of w0 o
Viacom's $3.6 billion operating income
last year, but most of that profit came RELATED
from the local TV stations it owns and from advertising generated by its prime-time » The News Media: CBS Says
R Producer Violated Policy by
entertainment and other programs. Putting Source in Touch With
Kerry Aide (September 22,
. o . . o 2004
The national news division, whose evening news program remains stuck in third place )
in the ratings behind NBC and ABC, generated no more than $100 million to $300
million in operating profit, according to one person close to the company. TIMES NEWS TRACKER
Topics Alerts

Mr. Redstone, in a telephone interview last evening, acknowledged that he was Rather, Dan Create



concerned about recent developments. He said that neither he nor other top Viacom
executives involved themselves in decisions inside CBS News.

But he added that he had been monitoring the situation while traveling to Hong Kong,
and that he had been in frequent contact with Leslie Moonves, the chairman and chief
executive of CBS Television and co-president of Viacom. Asked whether CBS will
suffer any long-term damage, he replied: "I don't think it could negatively impact the
brand."

Mr. Redstone owns more than 200 million shares of Viacom stock, worth about $6.7
billion, and has options on another 10 million shares. According to company
documents, he filed for the right to acquire up to a million of his options and sold
341,500 shares last week for a profit of $6.8 million. The sale, officials said, was for
estate tax purposes and was not related to the troubles at CBS News.

While the overall company should emerge largely unscathed, CBS News may suffer
its biggest black eye, critics contend, from not admitting the error faster.

"CBS needed to do that absolutely and immediately and two weeks was too long a
period to go," said Robert Passikoff, president of Brand Keys, brand and customer
loyalty research consultants.

"Once there has been an error, a company has to take steps to reinforce and protect the
strength of the brand," he added. "Then people will be forgiving. What the public
wants is contrition and closure."

CBS News is the latest media organization to face a credibility crisis in recent years.

Both The New York Times and USA Today, which is owned by Gannett, have
publicly acknowledged that one of their reporters fabricated a number of articles
published by the newspapers. The Tribune Company and the Belo Corporation
recently admitted that executives exaggerated circulation figures at newspapers.

A different form of scandal has swirled around Martha Stewart, the founder of Martha
Stewart Living Omnimedia, whose conviction for lying to government investigators
about a stock trade has badly damaged her company's stock.

In coming to terms with those scandals, the companies that fared best with consumers
and advertisers were fast to face their problems and establish safeguards.

"For CBS this is a body blow, but these brands are resilient," said Alex S. Jones,
director of the Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy at
Harvard.

Like Martha Stewart Living and its founder, the biggest challenge facing CBS News is
that it is so closely identified with Dan Rather, its prime-time anchor.

But what damaged Ms. Stewart's company, experts said, was in part her continued
insistence that she did nothing wrong. By contrast, Mr. Rather, perhaps belatedly, has
now acknowledged he made a mistake.

It may have been somewhat easier to deal with the public perception of the plagiarism
problems at both The Times and USA Today, said Joan Hall, an assistant professor at
the American University School of Communications in Washington, because "neither
former New York Times reporter Jayson Blair nor USA Today reporter Jack Kelley
was well known to the American public."

Television Creats

News and News Media Create

CBS News Creats
Create Your Own Manage
Most Popular Alerts Take a Tour

CLICK HERE TO SuBscrige B3

Ehe New Hork Eimes.
UPS VITORY Wy AT 0 l:nﬂ U
GHISES FIGHT FOE HOELD FRE

TP RS A VROENL T TS
---------- "

Kennedy Wins, 1960
Learn More.

REAL ESTATE

This elegant loft in
Greenwich Village

includes a white cook’s
kitchen, ceilings over 13—feet

and a roof deck.

® See what else $900,000 can
buy you in Greenwich Village.

® Browse community profiles for
Connecticut.



"The institutions were known," she said, "but the people were not."

By contrast, the "CBS controversy is potentially greater because Dan Rather is a
person on whom people can fix their criticisms and conservatives have previously
questioned his objectivity."

John Morton, a veteran newspaper analyst, notes that Gannett stock is down nearly 4
percent this year, but he points out that the drop is smaller than at other media
companies.

The controversy has had little direct impact on Viacom's stock, which has tumbled,
largely because of a weak advertising market, from $43.98 at the beginning of the year
to close at $33.64 a share.

It fell 40 cents a share yesterday.

Image scandals tend to affect a company's value in the market less than problems that
raise questions about its basic business operations.

Mr. Passikoff said that his study of how consumers trust various media businesses
showed that The New York Times rated a high 118 in October 2002. It fell to 108 in
June 2003, a month after the Blair affair became public, but bounced back to 119 at
the end of March.

By contrast, at Tribune, where executives inflated circulation at both Newsday and
Hoy, the Spanish-language daily, the publishers of both papers resigned within a
month after the inflated numbers were revealed. Tribune stock is down nearly 20
percent this year.

Home Delivery of The Times from $2.90/week - Act Now!

ADVERTISER LINKS what's this?

LOGO from mMTV Netwprks _ PeopleSoft Demand-Driven
Authentically gay TV coming Feb '05 different. together. LOGO. Manufacturing See a white
www.logo-tv.com paper

Sunday TV Show on ABC FREE Stock Report!
Desperate Housewives - Oct 3, 9/8c. Register for insider info & more. >>Download here

ABC.Go.com/DesperateHousewives
AT&T CallVantage Cable/DSL

CBS Daytime Soap Operas home calling
Download Commercial-Free Episodes! Sign up today for a free trial.
download.soapcity.com NO LOAD MUTUAL FUNDS

The Vanguard Group

RELATED ARTICLES R ——
. THE 2004 CAMPAIGN: THE MILITARY RECORD; CBS Offers New Experts To Support Guard Memos e L
(September 14, 2004) $ ' @
. THE REPUBLICANS: THE CONVENTION IN NEW YORK -- TV COVERAGE; Networks Left to Reflect on $289
Week's Poor Ratings (September 3, 2004) $ for 24 months i

. THE EYES OF THE NATION: THE NEWS MEDIA; Network Anchors Hold Fast to Their Dwindling 15 Minutes
(July 26, 2004) $

= Bill Clinton, on '60 Minutes,' Speaks of Affair With Intern (June 17, 2004) $
Find more results for Rather, Dan and Television

TOP BUSINESS ARTICLES



* FedEx Quarterly Earnings More Than Double
* Growing Signs of a Slowing on Wall Street
* Fed Raises a Key Rate a Quarter-Point as Widely Expected
* Legal Loophole Inflates Profits in Student Loans
Go to Business

Copyright 2004 The New York Times Company | Home | Privacy Policy | Search | Corrections | RSS | Help | Back to Top



